A kiállítás nagy részét Werner Nekes filmkészítő képkészítéssel, a fény, optikai jelenségek különleges megoldásaival, illúzióval, varázslatokkal, képi mozgásokkal foglalkozó magángyűjteményéből állították össze, emellett kortárs alkotások is helyet kaptak.
Tim Nobble és Sue Webster: "Pörgő fejek"
Brit művészpáros festett bronzból készült szobrai körkörös profilképeket ábrázolnak, minden oldalról nézve egyformák, különleges formájuk miatt forgó szobornak tűnhetnek, árnyékuk azonban természetes hatást kelt.
Olafur Eliasson Árnyékvető lámpája
"Egy koncentrikus tükörgyűrűket befoglaló kör alakú üveglap függőlegesen áll egy statívon, és egy kis lámpa világítja meg közvetlenül. A fény a koncentrikus tükörgyűrűket a közeli falfelületre veri vissza, míg egy másik falra ugyanaz a minta árnyékként vetül."
"Egy koncentrikus tükörgyűrűket befoglaló kör alakú üveglap függőlegesen áll egy statívon, és egy kis lámpa világítja meg közvetlenül. A fény a koncentrikus tükörgyűrűket a közeli falfelületre veri vissza, míg egy másik falra ugyanaz a minta árnyékként vetül."
Egy kis, Jakab apostolt ábrázoló fafigura áll a talapzaton, mögötte hatalmas lovasszobor árnyék, mely azonban nem a figuráé, (latin-amerikai történelmi háttérrel) A térkollázs mű a két alak paradox kapcsolatát hivatott bemutatni.
Fény-hang installáció, pauszpapír, pumpák és mechanikus programozás segítségével készítette a francia zeneszerző ezt a zeneautomatákból álló "zenekart". Ezek a papírorgonák kisméretű hangszobrok, a pauszpapír membránja egy pumpa hatására csattogó rezgésbe kezd, felemelkedve különleges árnyékokat vetve a falra. A kép magáról a szerkezetről készült hosszú záridővel.
Markus Raetz "Nyúltükör"
Egy nyúl drótból megformált körvonala, vele szemben ovális tükör, a tükör azonban a különleges perspektívának köszönhetően egy kalapos fejet mutat. A vizuális érzékelés, látás nagyban függ a néző helyzetétől, a különböző pozíciók más és más nézőpontokat, eredményeket tárhatnak fel.
Egy nyúl drótból megformált körvonala, vele szemben ovális tükör, a tükör azonban a különleges perspektívának köszönhetően egy kalapos fejet mutat. A vizuális érzékelés, látás nagyban függ a néző helyzetétől, a különböző pozíciók más és más nézőpontokat, eredményeket tárhatnak fel.
William Kentridge: Az eljövendő (már eljött)
35 mm-es film, tükrös nemesacél hengeren. Torzított képei csak meghatározott szögből, vagy segédeszközzel (jelen esetben egy tükröző fémhenger) láthatóak.
A következő két kép litofániákat ábrázol.
Ezek mázatlan, vékony, áttetsző porcelánlapokba préselt képek. Elsőre tusrajznak tűnnek, fény felé fordítva érvényesülnek igazán. A lapokat különböző erősséggel munkálják meg, a kiemelkedő részek az árnyékokat jelölik, a vékonyabb helyeken a világosabb részeket látjuk. 1827-ben találta fel báró Paul de Bourgoing. Ablakképként, lámpaernyőként díszítették a polgári lakásokat. Tájképek, zsánerképek, portrék voltak a legnépszerűbb témák.
Ezek mázatlan, vékony, áttetsző porcelánlapokba préselt képek. Elsőre tusrajznak tűnnek, fény felé fordítva érvényesülnek igazán. A lapokat különböző erősséggel munkálják meg, a kiemelkedő részek az árnyékokat jelölik, a vékonyabb helyeken a világosabb részeket látjuk. 1827-ben találta fel báró Paul de Bourgoing. Ablakképként, lámpaernyőként díszítették a polgári lakásokat. Tájképek, zsánerképek, portrék voltak a legnépszerűbb témák.
És még talán néhány érdekesebb kép...
16 megjegyzés:
hangulatos tárlatvezetés--jól komponált fotókkal--köszönöm:)
én is köszönöm a tárlatvezetést. az a "sarokban monitor előtt ülős, falra árnyék vetülős" kép, az nagyon klassz! persze a többi is!
...meg a ló árnyékos, ablakos változat! (bár a másik sem rossz),
meg a nyuszi tükörben nem nyuszi
Fantasztikusan jó képek!
nagyon jó a blogod!
Örülök,hogy rátaláltam!
Szép fényeket!
Egyszer hallottam erről a kiállításról, el is határoztam, hogy meg kell nézni (egyszer az egyetemen tartottam a fotográfia előzményeiből, korai történetéből egy előadást, és több tárgyat is láttam itt visszaköszönni), de aztán sajnos eltemette a fejemben a rengeteg más információ...szomorúan is olvastam először, hogy már vége. De kárpótolt a nagyszerű beszámoló! Szuperek a képek, nem csak illusztrációként, tárlatvezetésként, önmagukban is megállnak, sőt tarolnak. Nagyon klassz!
Köszi!
Én is szeretném megköszönni, ezt a részletes tárlatvezetést!
Örülük, hogy itt jártatok, írtatok. Köszönöm. :)
Profi tárlatvezetés, egy profi fotóstól! Profi!
Köszönöm.
Nem kell túlozni, de szívesen. :)
Kedves Zsuzsi, graulálok a fotókhoz és köszönet a megmutatott alkotásokért is!
Egy kis kiegészítés William Kentridge: Az eljövendő (már eljött) c. művéhez: anamorfozisnak nevezik az ilyen alkotásokat. Legnagyobb magyarosrszági képviselője Orosz István. Ui: tegnap egy érdekes kapcsolatra találtam, ami abszolút meglapetés volt számomra. Te tudtad?
Üdv Joko (Jokec)
Kedves Joko! Köszönöm és örülök, hogy itt jártál, a kiegészítést is, utána is nézek majd Orosz Istvánnak.
Egy ideje már tudtam, igen. :) És Anyu mesélte tegnap. Örülök, hogy így rájöttünk kis idő után. :)
Szia!
Orosz István (Utisz) anamorfózisai: http://www.gallerydiabolus.com/gallery/artist.php?id=utisz&page=133
De ezek a művei talán még jobbak: http://www.gallerydiabolus.com/gallery/artist.php?id=utisz&page=131
üdv Joko
Remek munkák, köszi hogy megmutattad!! Még vissza is járok majd. Szia, Zsuzsi
Érdekes, számomra a kiállítás inkább a látvány- és információbőség (már-már túladagolás) minősített esete volt.
Ha kritikát fogalmaznék meg, akkor inkább az zavart, hogy a rendezők nem igazán tudták eldönteni, mi is alkossa a gerincet, a technikatörténet, vagy a szenzualizmus művészettörténete. Így keletkezett az az érzésem, hogy mindkettő helyett egyik se rajzolódott ki igazán.
De az igazat megvallva baromira élveztem, még ha két alkalom is kevés volt.
Valószínűleg azért a különböző érzésünk ezzel kapcsolatban, mert számomra kevésbé ismert/tudott dolgokat láttam. Lehet, Te könnyebben beazonosítottad a látottakat, mit is látunk, tudtad hova tenni magadban, mihez kötni. Mivel nekem, tulajdonképp azt lehet mondani igen kevés ismereteim voltak/vannak a témával kapcsolatban, egy rövidebb-hosszabb előzetes utánajárás nem ártott volna. Jó lett volna kétszer vagy többször is megnézni, úgy hogy közben tájékozódom. Látvány és információbőség abszolút igaz a kiállítás méreteit, illetve még inkább tartalmát tekintve, de egy "mezei" látogató valószínüleg sok minden előtt értetlenül állt ott. Legalábbis én így érzem, de lehet velem van a baj. Ettől függetlenül én is élveztem , sőt kifejezetten kiváncsivá tett egy csomó dologgal kapcsolatban...amivel foglalkozni érdemes.
Guszta, izgalmas képek! Kár, hogy mi nem vittünk gépet, bár azt hiszem, nekem nem ment volna fotózni is meg a kiállítást is nézni:)
Megjegyzés küldése